موج‌چهارم

انقلاب متا‌محصولات در موج چهارم اقتصاد

نویسنده:
نگاه متا‌محصولی به تولید داشتن باعث می‌شود تا به‌طور هم‌زمان بتوان چندین نیاز مشتری را با یک کالا برطرف کرد. متا‌محصولات مجموعه‌ای از خدمات را به مشتریان ارائه می‌کنند كه موجب تسهیل زندگی آن‌ها می‌شود. متا‌محصولات عبارت‌اند از محصولاتی كه قابلیت ارائه خدمات گسترده را دارند...
مسئله/راه‌حل
چگونه می‌توان با تولید یک کالای جدید، چندین نیاز مشتری را پاسخ داد و هم‌زمان خدمات بیشتری به مشتری ارائه کرد؟


 نگاه متا‌محصولی به تولید داشتن باعث می‌شود تا به‌طور هم‌زمان بتوان چندین نیاز مشتری را با یک کالا برطرف کرد. متا‌محصولات مجموعه‌ای از خدمات را به مشتریان ارائه می‌کنند كه موجب تسهیل زندگی آن‌ها می‌شود. متا‌محصولات عبارت‌اند از محصولاتی كه قابلیت ارائه خدمات گسترده را دارند. این محصولات تعریف تازه‌ای از تلاش صاحبان کسب‌وکارها را به ما نشان می‌دهد. متا‌محصولات هم‌زمان با آوردن اطلاعات، خدماتی را به مشتری ارائه می‌دهند كه مانند یك شبكه در هر لحظه از زمان قابل‌دسترس باشند. متا‌محصولات راه جدیدی برای استفاده از محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

انقلاب صنعتی چهارم نیز همچون انقلاب‌های پیشین، از قابلیت بالقوه برای افزایش سطح درآمد جهانی و ارتقای کیفیت زندگی مردم سراسر جهان برخوردار است. تا به امروز مصرف‌کنندگانی که به دنیای دیجیتال دسترسی داشته‌اند، بیشترین استفاده را از این انقلاب صنعتی جدید برده‌اند؛ فناوری‌های جدید، ارائه خدمات و تولیداتی را میسر ساخته که بهره‌وری و کیفیت زندگی را ارتقا بخشیده‌اند. «كلودیو سِ نِ دِ سِ» (Claudio Cenedese) مدیر بخش نوآوری شركت الکترولوکس ایتالیا «SPA» در گفت‌وگو با همشهری اقتصاد معتقد است در محصولات موج چهارمی بیشتر تولیدات با تغییر پارادایم خود از محصولات تولید‌محور به سمت محصولاتی مبتنی بر خدمات حركت می‌کنند و دیگر تولید به روش‌های مرسوم و معمول همیشگی وجود ندارد. نوآوری،‌ جمع‌آوری برندهای منسوخ قدیمی و ساختن برندهای قدرتمند جدید از دستاوردهای انقلاب صنعتی چهارم است.
  • آیا با ورود محصولات موج چهارمی باید با محصولات موج سومی خداحافظی كرد؟
آسیب‌پذیری محصولات موج سومی در دنیای امروز، بدیهی است. چهار روند وجود دارد كه احتمال آسیب‌پذیری صنعت امروزی را پیش‌بینی می‌کند؛ محور اول تثبیت صنعت است. بازیكنان جهانی در این مرحله پیشرو هستند. ارتباطات محلی و كم شدن رابطه‌ها و دسترسی آسان به محصولات صنایع جهان را به هم نزدیك و انقلاب صنعتی چهارم را تثبیت می‌کند. در این دوران صنایع به‌قدری تثبیت می‌شوند كه کیفیت و استحكام در مقیاس جهانی سنجیده می‌شود و دیگر مرزها مانند گذشته در تعیین استحكام و كیفیت محصولات تأثیری ندارد. محور دوم، قدرت مشتری است. قدرت تغییر دادن و تجربه‌ای كه مصرف‌کننده و مشتری به دست می‌آورد، میزان خدمات‌دهی و ارتقای كیفیت محصولات را به‌خودی‌خود تغییر می‌دهد...



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code