فناوری اطلاعات و مخابرات

مكانسیم تبدیل شدن به خلاق‌ترین شركت

نویسنده: هایدن شونگسی Haydn Shaughnessy
آموزش «تریز» در شرکت‌ها، یکی از این ابزارهای مناسب برای تشکیل یک تیم خلاق است. کاری که شرکت سامسونگ با همکاری با مهندسان روس، آن‌ها عملی کرد؛ چرا که «تریز» یک متدولوژی روسی برای کشف روندهای خلاقانه در تولید صنایع و حل مشکلات سیستماتیک است...
مسئله/راه‌حل
چطور می‌شود در دنیای جدید که رقابت برای نوآوری سخت‌تر شده است، خلاقیت را در شرکت‌ها، سیستماتیک و فراگیر کرد تا بتوان از رقبا پیش افتاد؟



آموزش «تریز» در شرکت‌ها، یکی از این ابزارهای مناسب برای تشکیل یک تیم خلاق است. کاری که شرکت سامسونگ با همکاری با مهندسان روس، آن‌ها عملی کرد؛ چرا که «تریز» یک متدولوژی روسی برای کشف روندهای خلاقانه در تولید صنایع و حل مشکلات سیستماتیک است. این متدولوژی از کاربران می‌خواهد که به دنبال تناقضات در شرایط رایج تکنولوژیک بگردند و مشتری نیز باید به دنبال شرایط ایدئالی باشد که نوآوری در آینده، به سمت‌وسوی آن برود. سامسونگ تابه‌حال موفقیت‌هایی با «تریز» داشته است که از آن جمله می‌توان به صرفه‌جویی بیش از 100 میلیون دلاری در نخستین پروژه‌ها اشاره کرد. به علاوه، این غول کره‌ای، «شش سیگما» (Six Sigma) را نیز با همین روش به تصویب رسانده است.

اگر چه اخیراً حاشیه‌هایی پیرامون برخی از محصولات شركت سامسونگ به وجود آمده است اما نباید از یاد برد که این غول صنایع الکتریکی، طی سال‌های اخیر چه راه پرپیچ‌وخم و دشواری را پشت سر گذاشته است.
نقدهای بسیاری وجود دارد که می‌گوید موفقیت سامسونگ تنها از کپی کردن و بهره بردن از ابتکارات دیگران ناشی شده است. شاید در بعضی موارد، خصوصاً در طراحی برخی از مدل‌های گوشی‌های هوشمند، این امر صدق کند، اما نمی‌توان تمام موفقیت‌های این شركت را ناشی از کپی‌برداری دانست.
سامسونگ، رهبری جهانی در تکنولوژی صفحه‌های نمایش، تلویزیون، انواع باتری و طراحی تراشه‌هاست؛ بنابراین، سامسونگ در زمینه‌ی ابداع و ابتکار، بسیار موفق عمل کرده است اما انگشت‌شمار هستند کسانی که می‌دانند چطور این اتفاق افتاده است...



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code